Find Your "Why" and Your Team Will Be Unstoppable, Says Boris Sananes from Zentiva

Najděte svůj důvod „proč“ a váš tým bude neporazitelný, říká Boris Sananes ze Zentivy

Jak vytvořit firemní kulturu, kde lidé nejen pracují, ale opravdu rozumí tomu, proč to dělají? Boris Sananes, generální ředitel Zentivy pro Českou republiku, věří, že odpověď leží v hlubším sebepoznání a autentickém leadershipu. Místo tradičních manažerských metod vsadil na koncept Reason for Being, který pomáhá zaměstnancům objevit jejich skutečný profesní smysl. Jak tento přístup proměnil jeho tým? A proč by měl každý lídr hledat nejen, co jeho lidé dělají, ale především proč to dělají?

Když se ohlédnete za svým působením v Zentivě, co vás na této roli nejvíc baví a naplňuje?

Od svého nástupu do Zentivy v říjnu 2014 jsem zažil transformaci z divize obrovské, vysoce hierarchické korporace na nezávislou společnost, kde mají jednotlivci odpovědnost a pravomoci. A právě tato „nová“ kultura mě naplňuje na 100 %.

Stejně jako já dostávám důvěru a pravomoci od svého vedení, předávám je dál. Nečekáme na řešení od jiných – bereme plnou odpovědnost za své závazky vůči zdravotnickému systému, akcionářům i kolegům.

Kdy jste se poprvé setkal s konceptem Reason for Being? Co vás na něm zaujalo?

Laurenta Lavala znám už téměř deset let, naše vzájemné diskuze mě vždy obohacovaly a Reason for Being je konkrétním příkladem. Laurent začal tento program vytvářet v roce 2024 a postupně mě přesvědčil, abych ho vyzkoušel.

Proč jste se rozhodl zavést tento program právě v Zentivě? Bylo to něco, co vám ve firmě chybělo, nebo jste měl jinou motivaci?

Upřímně věřím, že můj hlavní tým, s nímž jsme program realizovali, má jednu z nejzdravějších kultur, na jakou můžete narazit. Program Reason for Being jsem tedy neimplementoval proto, abych něco napravoval. Spíše bych řekl, že jsem byl zvědavý, a především jsem chtěl dát každému členovi týmu příležitost lépe poznat sám sebe tím, že objeví svou vlastní Reason for Being.

Měl jste nějakou konkrétní představu o tom, jaký dopad by program mohl mít?

Neměl jsem žádná konkrétní očekávání, protože věřím, že právě takto by se k takovému programu mělo přistupovat. Je to něco úplně jiného než to, co děláme v našem běžném byznysu, a myslím, že nejlepším přístupem bylo prostě se do procesu ponořit a užít si ho co nejvíce.

Jak probíhala první fáze programu – individuální rozhovory? Jak na ně reagovali vaši manažeři?

Reakce byly jednoznačně pozitivní.

Když se pak tým sešel na workshopu a začal sdílet své „Důvody k bytí“, jaký to byl moment?

Tato část workshopu byla nejvíce energizující. Byla to velká zábava, protože jsme většinou vůbec nedokázali uhodnout, která Reason for Being patří komu.

Zajímavé bylo, jak tým začal jednotlivce chválit poté, co objevili jejich Reason for Being, a nacházeli vlastní příběhy o dané osobě, které její větu posilovaly. Bylo to neuvěřitelně autentické a emocionální.

Říká se, že když lidé lépe pochopí sami sebe, dokážou lépe spolupracovat. Vidíte to teď v praxi u svého týmu?

Jak jsem již zmínil, náš tým má silné vazby už řadu let, takže program nás sice nepřevrátil vzhůru nohama, ale věřím, že tento workshop je další dílek skládačky, který činí náš tým jedinečným.

Jaký vliv mělo definování společné týmové Reason for Being? Bylo těžké dojít ke konsenzu?

Tato část workshopu byla náročná z několika jednoduchých důvodů. Za prvé, už bylo pozdě odpoledne a bylo cítit, že schopnost soustředění je nižší než ráno. Za druhé, hned po workshopu jsme s Laurentem rozebrali, že na začátku nebylo zadání dostatečně jasné, takže prvních 15 minut bylo trochu chaotických. Jakmile jsme ale začali dávat první návrhy na papír, všechno se zjednodušilo. Dojít ke konsenzu pro nás nebylo těžké.

Jaké to bylo pro vás osobně, když jste si formuloval svou vlastní Reason for Being? Bylo snadné najít tu správnou větu – důvod, proč ráno vstáváte z postele?

Ačkoliv jsem na tato témata psychologie a vnitřní motivace citlivý, nebylo pro mě snadné svou větu najít. Ale díky Laurentovu „mentoringu“ a precizním otázkám jsme dokázali najít slova, která vystihují to, co mě činí skutečně šťastným.

Přemýšlel jste díky tomuto procesu jinak o svém leadershipu? Pomohlo vám to v nějaké konkrétní situaci při rozhodování?

Rozhodně ano. Sestavení této věty vám pomůže uvědomit si spoustu nevědomých myšlenkových vzorců, které si sami vytváříte… Pomohlo mi to být si jich více vědomý.

Když se dnes podíváte na svou větu – rezonuje s vámi i po nějakém čase? Stala se pro vás skutečně vodítkem?

Rozhodně se mnou stále rezonuje, a ještě dlouho bude. Neřekl bych ale, že se stala mým vodítkem – spíš tu pravděpodobně byla vždycky, jen jsem si ji neuvědomoval… Síla poznání mé vlastní Reason for Being spočívá v tom, že s ní teď mohu pracovat – mohu si čas od času dopřát něco, co mě skutečně naplňuje, nebo naopak zabránit tomu, aby mě mé Reason for Being odvádělo špatným směrem.

Jaké jsou další kroky? Jak plánujete s konceptem Reason for Being dál pracovat v Zentivě?

Chci, aby se naše kolektivní Reason for Being stala naším kompasem, hlavně ve chvílích, kdy náš tým narazí na překážky. Věřím, že by mělo smysl tento přístup rozšířit i na další týmy, aby se principy programu promítly do širší firemní kultury.

Co podle vás bude klíčové pro to, aby se Reason for Being stala součástí firemní kultury, a nejen jednorázovým programem?

Já jako lídr týmu. Pokud nebudu udržovat tento plamen naživu, vyhasne stejně rychle, jako se rozhořel.

Kdybyste měl přesvědčit jiného CEO, aby tento program vyzkoušel, co byste mu řekl?

Řekl bych mu, že je to skvělá týmová aktivita a že by ji měl vyzkoušet.

Co pro vás znamenali Laurent a jeho tým z Arthur Hunt v celém procesu?

Andrea, Pavla a Laurent byli klíčoví pro úspěch workshopu. Jsou to profesionálové, kteří svou práci skutečně milují, a to celý proces obohatilo.

Find Your "Why" and Your Team Will Be Unstoppable, Says Boris Sananes from Zentiva

How do you create a company culture where employees not only work but truly understand why they do it? Boris Sananes, General Manager of Zentiva for the Czech Republic, believes the key lies in deeper self-awareness and authentic leadership. Instead of traditional management methods, he embraced the Reason for Being concept, which helps employees discover their true professional purpose. How has this approach transformed his team? And why should every leader not only focus on what their employees do but also on why they do it?

Boris Sananes, generální ředitel Zentivy pro Českou republiku

When you reflect on your time at Zentiva, what do you enjoy and find most fulfilling about your role?

Since I joined Zentiva in October 2014, I experienced the transformation from a division of a huge and highly hierarchical corporation to an independent company, where individuals are accountable and empowered. And this “new” culture fulfills me 100 %.

As said earlier, Zentiva is result-driven, where it’s up to each individual to make it happen. This is an environment where I thrive, and I receive this trust and empowerment from my upper management to run my business. I push it down to my organization. We don’t wait for others to fix our problems, we take full responsibility to deliver what we committed to, regardless if it’s the Czech healthcare system, our shareholders, or our colleagues.

How did you first come across the Reason for Being concept? What caught your interest?

I’ve known Laurent Laval for almost a decade, we have reciprocally enriching exchanges, and Reason for Being is a concrete example. Laurent started the ideation of the program in 2024, and along the way, I got convinced to give it a try.

Why did you decide to introduce this program at Zentiva? Was it something you felt was missing in the company, or did you have another motivation?

I truly believe my core team (with whom we ran the program) has one of the healthiest cultures you could come across, so I didn’t introduce the RfB program to fix something that was missing. I would more say that I was generally curious, and in the first place, I wanted to give the chance to each team member to better know themselves by uncovering their own RfB.

Did you have a specific idea of what impact it could have?

I didn’t have concrete expectations, as I believe it’s the right way to get into a program like this one. It’s so far away from everything that we do in our daily business that I think we should just embrace the process and have as much fun as possible while doing it.

How did the first phase of the program—individual interviews—go? How did your managers react to them?

The reactions were unanimously positive.

When the team came together for the workshop and started sharing their statements, what was that moment like?

This part of the team workshop was the most energizing. It was great fun because we didn’t really manage to guess which RfB belonged to whom.

The interesting thing is how the team started complimenting each individual after discovering the person’s RfB, finding their own anecdote about the person to reinforce the RfB… It was a crazily authentic and emotional moment.

It is often said that when people better understand themselves, they collaborate more effectively. Do you see this happening in your team now?

As I mentioned earlier, our team has had strong bonds for years, so the program didn’t revolutionize us, but I trust this workshop is one more piece of the puzzle making our team unique.

How impactful was the process of defining a collective Reason for Being for the leadership team? Was it challenging to reach a consensus?

This part of the workshop was challenging for many simple reasons. First, it was already later in the day, and you could feel that the ability to focus was lower than early morning. Second, we discussed that with Laurent right after the workshop, the instructions weren’t clear enough right at the beginning of the session to guide us towards the expected result, so the first 15 minutes were a bit chaotic. But we started putting the first draft on the paperboard, and then it all became easier. Reaching a consensus wasn’t hard for us, nope.

What was it like for you personally to formulate your own Reason for Being? Was it easy to find the right statement—the reason you get out of bed in the morning?

Even though I’m sensitive to these topics of psychology and intrinsic motivation, finding my own statement wasn’t an easy exercise. But with Laurent’s “mentoring” and precise questioning, we put words on what makes me feel genuinely happy…

Did this process make you reflect differently on your leadership? Did it help you in any specific decision-making situation?

Yes, definitely. Putting this statement together makes you realize a lot of unconscious mental tricks that you inflict on yourself… It helps me be more aware.

When you look at your statement/reason for being today, does it still resonate with you? Has it become a true guiding principle in your life and work?

It definitely still resonates and will do for some time. Now, I wouldn’t say that it has become a guiding principle because it probably was always there without me knowing about it… The power of knowing my own RfB is that I can act on it, deciding to give me a treat from time to time (allocate some time to these things that fulfill me) or, on the opposite, prevent my RfB from derailing me.

What are the next steps? How do you plan to continue working with the Reason for Being concept at Zentiva?

I want our collective RfB to be our compass, mostly when our team will face some headwinds. I believe it would make sense to expand this approach to other teams so that the principles of the program are reflected in the broader company culture.

What do you see as the key factor in ensuring that Reason for Being becomes an integral part of the company culture rather than just a one-time initiative?

Me as the team leader. If I don’t keep the flame burning, it will go out as fast as it lightened up.

If you had to convince another CEO to try this program, what would you say?

I would just tell them that it is a great team-building activity and that they should give it a try.

What did Laurent and his team at Arthur Hunt mean to you throughout this process?

Andrea, Pavla, and Laurent were instrumental in the workshop’s success. They’re a team of professionals who truly enjoy their jobs, so it gives a special taste to the whole process.