Sedm základních tipů, jak odprezentovat skvělou prezentaci

Plánujete veřejný proslov před vaším týmem zaměstnanců, před zástupci klienta nebo před vedením firmy? Chcete, aby vaše prezentace zaujala a zapůsobila? Zde je sedm základních a všeobecných tipů, jak dosáhnout úspěchu, ať už prezentujete cokoliv.

Zaměřte se na to, co to, co prezentujete přinese přímo posluchačům.

Jak uvádí Presentation Magazine, všichni jsme tak trochu egoisté. A nejvíc nás zajímá, jaký dopad bude mít to, co se prezentuje, na nás konkrétně. Ať už se jedná o nový produkt, novu strukturu firmy nebo o firemní výsledky. Místo výčtu technických specifikací zdůrazněte, jak může prezentovaný produkt nebo myšlenka zjednodušit či ovlivnit práci nebo život vašich posluchačů.

Připravte si interaktivní prezentaci

Zapomeňte na monotónní monolog a raději připravte interaktivní prezentaci, při které zapojíte i publikum. Povzbuzujte posluchače, aby vám kladli otázky. Tím nejen udržíte jejich pozornost, ale vytvoříte dialog, který může rozptýlit případné obavy či pochybnosti.

Nepodceňujte přípravu

Než začnete s vytvářením PowerPointové prezentace, sepište si osnovu na papír. Tím zajistíte, že prezentace bude mít jasnou strukturu a bude logicky navazovat. Vyhnete se tak i nadbytečným slajdům, textům a informacím.

Nedávejte do prezentace příliš mnoho textu

Dlouhé bloky textu v slajdech vaší prezentace posluchače unaví. Raději používejte obrázky, grafy nebo videa. Atraktivní vizuály dokáží udržet pozornost a usnadňují pochopení složitějších témat.

Trénujte, trénujte, trénujte

Důkladný nácvik nic nenahradí. Před samotnou prezentací absolvujte minimálně tři generální zkoušky – některé z nich ideálně i před živým publikem, například před rodinou, známými nebo kolegy, kteří vám poskytnou zpětnou vazbu. Pomůže vám to zlepšit koordinaci, časování a odstranit případné chyby.

Přizpůsobte se publiku

Předem si zjistěte, kdo bude ve vašem obecenstvu. A posluchačům také svoji prezentaci přizpůsobte. Například před manažery velké korporace je asi potřeba vystupovat formálněji, než při prezentaci kreativnímu týmu. Očekávání obecenstva přizpůsobte i svou řeč a styl oblékání.

Dejte si záležet na tom, abyste měli silný a úderný závěr

Závěr prezentace je minimálně stejně důležitý jako úvod. Vaši posluchači si právě závěr prezentace budou pamatovat nejjasněji – tedy pokud bude dostatečně zapamatovatelný, jasný a úderný. Shrňte klíčové body a dejte publiku něco, co si zapamatují – ať už je to inspirující citát, vtip, jasné výzvy k akci nebo nějaká pozitivní vize budoucnosti.

 

-mm-

Zdroj: Presentation Magazine - portál věnovaný prezetacím a veřejnému vystupování

Jak začít Selflearning používat?

Abyste měli jistotu, že Selflearning funguje, máme pro vás ukázkovou variantu na měsíc zdarma.

Vyzkoušet zdarma
Průběžně sledujete trendy a vývoj v oblastech, které vás zajímají
Získáváte návody a tipy, které jsou ihned využitelné v praxi
Vzdělávat se můžete na pracovišti i z domova