Zaměřte se na to, co to, co prezentujete přinese přímo posluchačům.
Jak uvádí Presentation Magazine, všichni jsme tak trochu egoisté. A nejvíc nás zajímá, jaký dopad bude mít to, co se prezentuje, na nás konkrétně. Ať už se jedná o nový produkt, novu strukturu firmy nebo o firemní výsledky. Místo výčtu technických specifikací zdůrazněte, jak může prezentovaný produkt nebo myšlenka zjednodušit či ovlivnit práci nebo život vašich posluchačů.
Připravte si interaktivní prezentaci
Zapomeňte na monotónní monolog a raději připravte interaktivní prezentaci, při které zapojíte i publikum. Povzbuzujte posluchače, aby vám kladli otázky. Tím nejen udržíte jejich pozornost, ale vytvoříte dialog, který může rozptýlit případné obavy či pochybnosti.
Nepodceňujte přípravu
Než začnete s vytvářením PowerPointové prezentace, sepište si osnovu na papír. Tím zajistíte, že prezentace bude mít jasnou strukturu a bude logicky navazovat. Vyhnete se tak i nadbytečným slajdům, textům a informacím.
Nedávejte do prezentace příliš mnoho textu
Dlouhé bloky textu v slajdech vaší prezentace posluchače unaví. Raději používejte obrázky, grafy nebo videa. Atraktivní vizuály dokáží udržet pozornost a usnadňují pochopení složitějších témat.
Trénujte, trénujte, trénujte
Důkladný nácvik nic nenahradí. Před samotnou prezentací absolvujte minimálně tři generální zkoušky – některé z nich ideálně i před živým publikem, například před rodinou, známými nebo kolegy, kteří vám poskytnou zpětnou vazbu. Pomůže vám to zlepšit koordinaci, časování a odstranit případné chyby.
Přizpůsobte se publiku
Předem si zjistěte, kdo bude ve vašem obecenstvu. A posluchačům také svoji prezentaci přizpůsobte. Například před manažery velké korporace je asi potřeba vystupovat formálněji, než při prezentaci kreativnímu týmu. Očekávání obecenstva přizpůsobte i svou řeč a styl oblékání.
Dejte si záležet na tom, abyste měli silný a úderný závěr
Závěr prezentace je minimálně stejně důležitý jako úvod. Vaši posluchači si právě závěr prezentace budou pamatovat nejjasněji – tedy pokud bude dostatečně zapamatovatelný, jasný a úderný. Shrňte klíčové body a dejte publiku něco, co si zapamatují – ať už je to inspirující citát, vtip, jasné výzvy k akci nebo nějaká pozitivní vize budoucnosti.
-mm-