Tento text vychází z článku na webu INC.com.
Rozjitřené emoce
Krizové situace způsobují silné emoce. Úkolem dobrého manažera pak je tyto emoce u svých podřízených neignorovat, ale přijmout a brát na vědomí. A pak nabídnout racionální postup a rozjitřené emoce pokud možno uklidnit.
Hledání viníka
Krizová situace není o nalezení viníka. Je o akutním řešení problému. Je samozřejmě jasné, že poté co se nejhorší krize zažehná, je nutno se podívat na stávající proces a udělat případně změny tak, aby se situace už neopakovala. Ale zároveň se nesmí hned ze začátku tato situace zvrhnout v hon na čarodějnice, kdy se manažer snaží ze sebe setřást odpovědnost a obviňovat z chyby někoho jiného.
Nalezení pouze krátkodobého řešení
V krizových situacích máme přirozenou tendenci najít hlavně rychlé řešení, které problém vyřeší ihned. Nicméně většinou je dobré trochu zpomalit a už od začátku přemýšlet nejenom nad aktuální, akutní situací, ale i nad tím, aby nalezené řešení bylo dlouhodobě udržitelné.
Mikro-management
Pro některé manažery je nouzová situace výmluvou k tomu, aby nastolili autoritativní režim a mikro-management podřízených. Mikro-management ale není efektivní víceméně nikdy, a to platí i pro krize. Jako manažer byste měli v rámci nouze delegovat práci a věřit svým podřízeným. Když jim dáte možnost pracovat samostatně i během krize, může se jednat o významnou příležitost k osobnímu a profesnímu rozvoji všech členů týmu.
Opuštění vlastních hodnot nebo priorit týmu
Krize přichází a pominou. Když ale během některé z nouzí manažer opustí své dosavadní hodnoty nebo jde proti dlouhodobým prioritám firmy či týmu, může v důsledku dojít k narušení důvěry pracovníků vůči svému vedení. Neopouštějte proto své hodnoty a priority ani v extrémních situacích – naopak, jedná se o příležitost, jak těmto hodnotám dostát a ukázat, že se na vás mohou pracovníci spolehnout.
-mm-