Neříkejte zákazníkovi, aby se uklidnil
První rada, kterou dává server CustomerThink.com, je dát zákazníkovi čas se uklidnit sám. Klient je rozčilený, křičí, a ať už jsou jeho požadavky oprávněné nebo ne, existují pouze dvě možnosti, co se stane následovně. Buď se klient „vyřve“, po chvíli se uklidní sám a bude možné s ním opět racionálně mluvit. Nebo bude dál naštvaný, protože to třeba má v povaze, a zde vám nepomůže ani to, pokud budete zákazníka vyzývat ke klidu. Naopak, to ho může ještě více rozčílit. Každopádně větu: „Uklidněte se, prosím“ raději vůbec nepoužívejte a soustřeďte se na jiné metody, jak klienta uklidnit.
Rozdělte problém na dílčí části
Velmi účinným způsobem, jak zákazníka uklidnit, je nejdříve ze všeho vyjádřit pochopení a přání najít spolu řešení, díky čemuž se s klientem ocitnete jaksi „na stejné lodi“, nikoliv v opozici, a následně je nutné přejít od celku k detailům. Odpoutejte zákazníka od toho, že vidí celkovou situaci jako rozčilující, a zároveň zaměstnejte jeho mozek konkrétnějšími a konstruktivnějšími myšlenkami, a to tím, že problém rozdělíte do jednotlivých částí a drobných úkonů a ty spolu řešíte. Zákazník se často začne soustředit na dílčí detaily a zapomene na svoji rozohněnost.
Dejte zákazníkovi najevo, že mu rozumíte
Jak již bylo řečeno, ze všeho nejdůležitější je dokola zákazníkovi dávat najevo, že nikterak neberete jeho stížnosti na lehkou váhu, a že zcela chápete jeho rozčilení. Zároveň na konci poděkujte za podnět a řekněte klientovi, že jeho poznatky budou k použity k vylepšení vašich služeb.
-mm-