Udržte chladnou hlavu: 5 emočně vypjatých situací, kterým budete muset jako manažeři čelit
Jako manažeři se denně setkáváte s výzvami, které mohou zkoušet vaši trpělivost a sebeovládání. V některých chvílích je však potřeba víc než jen odborné dovednosti – schopnost udržet chladnou hlavu. Zde je pět běžných, ale stresových a emočně vypjatých situací, kterým budete coby manažeři muset čelit, a několik rad, jak je zvládnout s klidem.
Tyto tipy publikoval Forbes.
Pasivně-agresivní chování podřízeného
Pasivně-agresivní chování podřízeného – například narážky typu „Tohle bylo důležité?“ – může rozčílit i ty nejklidnější vedoucí. Toto chování je těžké identifikovat a konfrontovat přímo, takže se nenechte vyvést z míry. Zkuste situaci pojmout s humorem, ale jasně komunikujte svá očekávání a pravidla komunikace. Předejdete tím nárůstu frustrace na vaší straně a zajistíte, že se všichni budou chovat profesionálně.
Zpochybňování vaší autority
Někdy se můžete cítit, že kolegové zpochybňují vaši autoritu či názory. A někdy může být těžké nezareagovat impulzivně. Snažte se ale zaměřit na řešení situace s klidem. Zhluboka se nadechněte a zvažte, jestli a jak budete daný problém řešit. A případně si situaci s dotyčným člověkem vyříkejte v klidu buď někde stranou, anebo klidně před celým týmem.
Vedení zkušenějších podřízených
Máte podřízené, kteří mají větší praxi než vy? To může být výzva! Nejlepší přístup je otevřenost a sebereflexe – nebojte se vyjádřit, že si jejich zkušeností vážíte, a vymezte si oblasti, ve kterých mohou vyniknout. Zároveň si ale uvědomte svoji roli. Do manažerské funkce jste se nedostali náhodou, nepropadejte tedy syndromu podvodníka.
Řešení smutku a osobních tragédií v týmu
Když se zaměstnanec vyrovnává s osobní ztrátou, musíte ukázat lidskost. Je důležité podřízenému poskytnout prostor a podporu, a přitom zajistit, aby tým fungoval efektivně dál. Nabídněte flexibilní přístup a ubezpečte zaměstnance, že na této obtížné cestě není sám. Tímto přístupem nejen podpoříte jejich návrat k práci, ale i celkovou morálku týmu.
Jiný člen týmu (nebo někdo jiný z firmy) si přivlastňuje vaše úspěchy
Když si někdo jiný snaží přivlastnit vaše nápady nebo úspěchy, je normální, že cítíte zklamání nebo dokonce hněv. Zachovejte ale klid. Máte možnost situaci řešit. Občas je ale dobré nechat ostatní zářit – vy budete ten, kdo podporuje týmového ducha a v konečném důsledku vytváří silné pracovní prostředí.
-mm-
Keeping cool: five emotionally stressful situations you will have to face as managers
As managers, you face daily challenges that can test your patience and self-control. But sometimes you will need something more than just professional skills, namely the ability to keep cool. Here are five common but stressful and emotionally fraught situations you will face as a manager, and some advice on how to handle them with equanimity.
These tips were published by Forbes.
Passive-aggressive subordinate behaviour
Passive-aggressive subordinate behaviour along the lines of "Was that important?" can antagonise even the calmest of managers. These behaviours are difficult to identify and confront directly, so don't let yourself be derailed by them. Try to handle the situation with humour, but convey your expectations and communication rules clearly. This will prevent frustration building up at your end and ensure everyone behaves professionally.
Questioning your authority
Sometimes you may feel colleagues are questioning your authority or opinions and it might be hard not to react impulsively. Try to focus on dealing with the situation calmly. Take a deep breath and consider if and how to address the issue. If necessary, discuss the situation calmly with the person concerned, either to one side or in front of the whole team.
Managing more experienced subordinates
Do you have subordinates with more experience than you? This can be a challenge! The best approach is openness and self-reflection; don't be afraid to state that you value their experience and identify areas where they can excel. But at the same time, be aware of your role: you have not reached a management role by accident, so do not fall into the imposter syndrome.
Dealing with grief and personal tragedies in the team
When an employee is dealing with a personal loss, you need to show compassion. It is important to allow the subordinate space and support while ensuring the team continues to function effectively. Offer a flexible approach and reassure the employee they are not alone on their difficult journey. This approach will not only support their return to work, but also the overall morale of the team.
A team member (or someone else at the company) is taking credit for your successes
When someone else tries to appropriate your ideas or accomplishments, it is normal to feel disappointment or even anger. But stay calm; you always have the option to address this situation. But sometimes it's good to let others shine: you will be the one who is fostering team spirit and will ultimately create a strong work environment.
-mm-