Umění přiměřeného rizika: I jako manažer musíte riskovat, ale s rozumem
Lidé, kteří se úzkostlivě bojí riskovat a nepodnikají žádné riskantní kroky, mohou ve své kariéře, v managementu a v celkové produktivitě dosáhnout vždy jen průměrného úspěchu. Bez občasného riskování zkrátka na nejvyšší mety nedosáhnete. Zároveň je ale nutné, aby riskování existenčně neohrožovalo vás nebo váš tým a vy se nerozhodovali nerozvážně. Přinášíme vám proto několik tipů, jak chytře riskovat a sklízet tak úspěchy na poli managementu i obchodních výsledků.
Vždy mějte „plán B“
To, že budete riskovat, podle článku na LinkedIn Pulse neznamená, že byste si neměli předem připravit strategii, jak postupovat, když risk nevyjde a vy budete muset řešit nějakou krizovou situaci. Štěstí přeje připraveným a to samé platí i v případě riskování. U manažerů, kteří drží v rukou otěže celého týmu, je pak obezřetnost dvojnásobně důležitá. Zní to jako protimluv, ale rozvážnost je u riskování zcela klíčová.
Konzultujte záležitost s expertem
Nikdo není dokonalý a do žádné problematiky nikdo nevidí do úplné hloubky. Při zvažování, zda do daného rizika jít nebo ne, se poraďte s nějakým odborníkem, expertem na danou oblast. Ten vás totiž může upozornit na nějaké záludnosti, které by vás nenapadly, a rozhodování o tom, zda riziko podstoupit či ne, by mělo být vždy maximálně informované.
Věřte instinktům
Zároveň se nerozhodujte pouze na základě racionality a faktů. Příroda nás vybavila celou řadou instinktů, které nám podvědomě radí, jak se zachovat. Jestliže se vám například někdo takříkajíc „nezdá“ i přesto, že fakta hrají v jeho prospěch, spíše se kloňte k variantě si risk odpustit.
Poučujte se s chyb a proher
Jak je uvedeno výše, štěstí přeje připraveným, a není lepší příprava než analýza vlastních pochybení a neúspěchů. Jestliže se něco nevyvede tak, jak si představujete, musíte danou jedinečnou situaci využít k poučení a detailní analýze toho, co příště musíte udělat jinak.
-mm-
The art of reasonable risk: a manager must take calculated risks
People who are afraid of risks and always avoid them will never achieve more than average success in their career, management and productivity in general. Without occasional risks, you can never attain the highest benchmarks. At the same time, however, you should not take ill-judged decisions, and any risks you do take must not threaten you or your team on an existential level. Here are some tips on how to take sensible risks and be successful in people management and business.
Always have a plan B
According to a LinkedIn Pulse article, taking risks does not mean having no strategy ready in case the risk goes wrong and you are forced to handle an emergency situation. Fortune favours the prepared: this also applies to failed risks and is even more important for managers, who are responsible for the fate of their team. It may sound contradictory, but prudence is crucial when taking risks.
Consult an expert
No one is perfect and no one can see to the bottom of every issue. When considering whether to take a risk, consult an expert in the given field. They may point out some hidden issues you have not noticed. You should always have as much information as possible before deciding whether to take a risk or not.
Trust your instincts
At the same time, you should not base decisions solely on rational facts. Nature has equipped us with various instincts which offer subconscious advice on what to do. For instance, if someone strikes you as suspicious even though everything appears to be fine, rather avoid the risk.
Learn from mistakes and failures
As mentioned above, fortune favours the prepared. And there is no better preparation than analysis of your own mistakes and failures. If something does not go as planned, use such a unique opportunity to learn and analyse in detail what to do differently next time.
-mm-