Čtyři věci, které zaměstnanci potřebují od svého nadřízeného v kritické situaci

To, jak je manažer doopravdy schopný, se naplno ukáže ve chvíli, kdy spolu se svým týmem čelí nějaké kritické situaci. Může se jednat o velký propad tržeb firmy, o nutnost propouštět nebo o jakoukoliv jinou situaci, která vytváří v týmu nejistotu. Jak by měl v podobných chvílích týmový lídr postupovat a co od něj jeho podřízení v takové situaci potřebují?

Jasná komunikace

Jak uvádí Harvard Business Review, mnoho manažerů má tendenci se v kritické situaci uchylovat k mlžení, k zatajování informaci a k vágnímu popisu toho, co se děje. Pokud chcete ale svým podřízeným skutečně pomoci, musíte jim dopřát naprostý opak. Jasně s nimi komunikujte, pokud možno nic před nimi neskrývejte a nazývejte věci pravými jmény. I když je možná situace složitá, nejistá a děsivá, vždy je lepší podřízeným podle pravdy vysvětlit, co se děje, než je udržovat v nejistotě.

Konkrétní plán

V době krize se podřízení ke svému manažerovi upínají, protože od něj mimo jiné očekávají, že dá zdánlivému chaosu a nejistotě nějaký řád. Jako manažer byste se proto měli snažit představit svému týmu nějaký plán. A to i v případě, že si nemůžete být jisti, jak se situace bude vyvíjet dál. I přesto je nutné vysvětlit podřízeným, co se děje, a nastínit, jaké hodláte učinit kroky, pokud nastane vývoj A nebo B nebo C, a jak je časový rámec této celé akce.

Schopnost reagovat na aktuální dění

I když plány jsou důležité, v kritické situaci, která je často nepřehledná a nepředvídatelná, je nutné umět i tyto plány měnit a reagovat flexibilně. I když máte jako tým nějaké zavedené postupy a ověřené, neměnné procesy, je nutné v případě nutnosti tyto postupy revidovat v reakci na nové skutečnosti. Buďte proto flexibilní a nelpěte přehnaně na starých a zavedených postupech.

Pozitivní přístup

Dobrý manažer by nikdy neměl ztratit pozitivní přístup. I kdyby se kolem týmu bořil celý svět, manažer by měl být ten, kdo udrží chladnou hlavu, nenechá se ovládnout emocemi a kdo bude hledat příležitosti, jak i z bezvýchodné situace vytěžit maximum. Buďte oporou svým podřízeným a snažte se jejich nejistotu přetavit na konstruktivní kroky.

 

-mm-

Zdroj: Harvard Business Review - zpravodajský portál vydavatelství přední americké obchodní školy Harvard Business School

Jak začít Selflearning používat?

Abyste měli jistotu, že Selflearning funguje, máme pro vás ukázkovou variantu na měsíc zdarma.

Vyzkoušet zdarma
Průběžně sledujete trendy a vývoj v oblastech, které vás zajímají
Získáváte návody a tipy, které jsou ihned využitelné v praxi
Vzdělávat se můžete na pracovišti i z domova