Jasná komunikace
Jak uvádí Harvard Business Review, mnoho manažerů má tendenci se v kritické situaci uchylovat k mlžení, k zatajování informaci a k vágnímu popisu toho, co se děje. Pokud chcete ale svým podřízeným skutečně pomoci, musíte jim dopřát naprostý opak. Jasně s nimi komunikujte, pokud možno nic před nimi neskrývejte a nazývejte věci pravými jmény. I když je možná situace složitá, nejistá a děsivá, vždy je lepší podřízeným podle pravdy vysvětlit, co se děje, než je udržovat v nejistotě.
Konkrétní plán
V době krize se podřízení ke svému manažerovi upínají, protože od něj mimo jiné očekávají, že dá zdánlivému chaosu a nejistotě nějaký řád. Jako manažer byste se proto měli snažit představit svému týmu nějaký plán. A to i v případě, že si nemůžete být jisti, jak se situace bude vyvíjet dál. I přesto je nutné vysvětlit podřízeným, co se děje, a nastínit, jaké hodláte učinit kroky, pokud nastane vývoj A nebo B nebo C, a jak je časový rámec této celé akce.
Schopnost reagovat na aktuální dění
I když plány jsou důležité, v kritické situaci, která je často nepřehledná a nepředvídatelná, je nutné umět i tyto plány měnit a reagovat flexibilně. I když máte jako tým nějaké zavedené postupy a ověřené, neměnné procesy, je nutné v případě nutnosti tyto postupy revidovat v reakci na nové skutečnosti. Buďte proto flexibilní a nelpěte přehnaně na starých a zavedených postupech.
Pozitivní přístup
Dobrý manažer by nikdy neměl ztratit pozitivní přístup. I kdyby se kolem týmu bořil celý svět, manažer by měl být ten, kdo udrží chladnou hlavu, nenechá se ovládnout emocemi a kdo bude hledat příležitosti, jak i z bezvýchodné situace vytěžit maximum. Buďte oporou svým podřízeným a snažte se jejich nejistotu přetavit na konstruktivní kroky.
-mm-